17 مه 2023 - سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد استفاده از شیرین‌کننده‌های غیر قندی (NSS) برای کنترل وزن بدن و کاهش خطر بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) صادر کرده است. بر اساس یک بررسی سیستماتیک جامع از شواهد موجود، این دستورالعمل استفاده از شیرین‌کننده‌های غیر قندیرا برای این اهداف توصیه نمی کند.

این بررسی سیستماتیک نشان داد که شیرین کننده های غیر قندی هیچ مزیت بلند مدتی در کاهش چربی بدن در بزرگسالان و کودکان ندارند. همچنین نشان داد که استفاده ی طولانی مدت ازNSS ها ممکن است منجر به عوارض نامطلوب از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در میان بزرگسالان شود.

فرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه و ایمنی غذای سازمان جهانی بهداشت، با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن روش‌های جایگزین برای کاهش مصرف شکر، گفت: جایگزین نمودن قندهای آزاد با NSSها در درازمدت به کنترل وزن کمک نمی‌کند. مردم باید راه‌های دیگری را برای کاهش مصرف قندهای آزاد در نظر بگیرند، مانند مصرف مواد غذایی با قندهای طبیعی، مانند میوه، یا غذاها و نوشیدنی‌های شیرین نشده. شیرین ‌کننده‌های غیر قندی، فاکتورهای غذایی ضروری نیستند و ارزش غذایی ندارند. مردم برای بهبود سلامتی خود باید میزان شیرینی رژیم غذایی خود را از اوایل زندگی به طور کلی کاهش دهند.

این دستورالعمل برای جمعیت عمومی، به استثنای افرادی که در حال حاضر مبتلا به دیابت هستند، اعمال می شود. این شامل تمام شیرین کننده های غیر مغذی مصنوعی و طبیعی یا اصلاح شده است که به عنوان قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی های تولیدی طبقه بندی نمی شوند، یا به طور جداگانه برای مصرف افراد فروخته می شوند. نمونه های رایجNSS ها شامل آسه سولفام K، آسپارتام، آدوانتام، سیکلامات، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز، استویا و مشتقات استویا می باشد.

دستورالعمل WHO در مورد شیرین ‌کننده‌های غیر قندی بخشی از مجموعه ای جامع از دستورالعمل های موجود و آینده در مورد رژیم های غذایی سالم است. هدف ایجاد عادات غذایی سالم مادام‌ العمر، بهبود کیفیت رژیم غذایی و کاهش بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر است. افراد تشویق می شوند تا با کاهش مصرف کلی قند و انتخاب منابع طبیعی شیرینی مانند میوه ها یا غذاها و نوشیدنی های شیرین نشده، شیوه های غذایی سالم تری اتخاذ کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/guidelines/who-recommends-against-the-use-of-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-and-disease-prevention-111619